Uppgift om hormoner för NKb 8/2

Hej kära samhällselever

Nu ska jag få åka på en spännande nationell konferens om : Den framgångsrika eleven/studenten.

Vi ska diskutera frågor som berör vilka elever som blir framgångsrika, hur viktigt det är att passa in och om Sverige är framgångsrikt som utbildningsnation.

Det ska bli skoj.

Men det är riktigt tokigt att jag är borta på andra aktiviteter två tisdagar i rad. Jag ber om ursäkt.

Er uppgift under tisdagen blir att:
  1. Ni ska hitta en nyhet, tidningar, radio, tv som handlar om hormoner.
  2. Ni ska berätta för mig varför ni tycker att den är intressant.
  3. Ni ska skicka länken till nyheten så att jag kan få tag på den.
  4. Ni ska ställa en fråga som ni undrar över när ni läser nyheten.

Denna övning syftar dels till att i ska leta vetenskapliga uppslag i mediaarkivet eller presstext (skolans länksamling) eller på Sveriges radio eller SVT. De två första länkarna vet jag inte om ni når från hemmet. Men ni kan alltid söka på de stora dagstidningarnas hemsidor.

Det andra syftet är att undervisningen på detta sättet kan utgå från era funderingar kring hormoner och inte kring mina.

Sedan ska jag nästa vecka försöka att anonymt svara på alla frågor, det ska bli spännande.

Och, som några av er redan vet, så är provdagar satta till 21/2 för SPEISK09 och den 22/2 för SPKUSP09.

Provet kommer att omfatta, matspjälkning, immunologi, hormoner, blod och hjärna. Vilken härlig gryta.

Skicka e-post till mig med uppgiften senast onsdag den 9/2 så kan jag börja förbereda på torsdagen.

Lycka till önskar pb

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Naturen den gröna

Frågor på laboration DNA ur Kiwi

Välkomna till en dag med chefer från SSAB Luleå