"Traktor simulator 2011"

Idag när jag lämnade av dotter i skolan (förskoleklass) så möttes jag av en svada utan dess like av hennes klasskamrat (kille).

Det handlade om ett traktorspel som han skulle få spela hemma hos en kompis. Spelet heter nog egentligen Farming simulator 2011.

Nåväl, han hade spelat några gånger och de hade prövat med att så utan att plöja. Det gick inte bra, skörden uteblev. Det blev inga pengar. Då plöjde de innan och då blev det bättre, pengar = belöning. Då sådde för tidigt och då gick det inte heller bra. Sådde senare på året, framgång, skörden kunde säljas, pengar = belöning. Sedan var man tvungen att tanka aggregaten (han förklarade att det var maskinerna man hängde på bakom traktorn) och det visste han inte hur man gjorde, men det kostade pengar, men kompisen visste var man tankade och han skulle åka hem till kompisen efter skolan och spela spelet och…..

Han försvann ut genom dörren för att spela hockey. Jag glömde att säga att han klädde på sig ytterkläderna under tiden som han redogjorde för mig hur ett lantbruk fungerar.

Han har lärt sig massor om hur det fungerar med årstider, plöjningsteknik, ekonomi och troligen andra saker som han inte hann förklara för mig på två minuter.

Det är här vi lärare/pedagoger kliver in, vi måste, tror jag, koppla ihop kunskapen som många, framförallt pojkar, skaffar sig genom spel, med verkligheten. Få dem att inse att den kunskap de har skaffat sig i spel är relevant på riktigt.

Och ja, det finns bra spel och mindre bra spel och i detta måste vi också guida våra elever.

Och ja, spel kommer som pedagogiskt verktyg. Kanske är det ett sätt att jämna ut skillnaderna i betyg mellan pojkar och flickor. En skillnad som idag är en av huvudnyheterna på nyheterna.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Naturen den gröna

Frågor på laboration DNA ur Kiwi

Välkomna till en dag med chefer från SSAB Luleå