Trista resultat för svenska skolan

En så kallad PISA undersökning är nu publicerad.

Resultatet för svenska elever är inte så bra.

Här (SvD) eller här (DN) kan ni läsa lite mer.

Och här finns lite förslag på hur vi kan göra för att bli bättre.

Ni får gärna kommentera hur vi tillsammans ska bli bättre..

pb

Kommentarer

Jag har själv en gång i tiden undervisat blivande lärare i kurslabbet i ellära och fasta tillståndets fysik. Jag kan inte säga att jag var imponerad. Bedrövad över hur dåliga de var snarare.
Detta var 94-95 då man för femtielfte gången gjort om lärarutbildningen. Tanken denna gång var att lärare skulle bara vara lärare, inte människor som först läst något och sedan bestämt sig för att läsa till lärare på slutet. Resultatet var att studenterna i naturämnen inte ens fyllde platserna. Det fanns inte tillräckligt många som klarade av baskraven på 3:a i matte, fysik, kemi och biologi t ex.

Samtidigt vet jag att de bästa lärare jag någonsin haft (de på universitetet i Uppsala) inte läst någon pedagogik alls. Min bror läste lärarhögskolan ett år för att kunna elitsatsa på sin idrott. Han uppfattade att det han lärde sig där hade tagit honom 3-4 veckor med normal studietakt på biologlinjen.

Detta är som sagt 15 år sedan, men som studierna visar har det sedan dess inte blivit bättre, snarare tvärtom.


- Den "pedagogik" som lärs ut på lärarhögskolan är utan värde. Om den vore värdefull skulle vi med tanke på hur mycket som satsas istället ligga på topp.

- Jag skulle vara beredd att betala mycket höga löner till de lärare som undervisar mina barn. Men då vill jag välja vilka lärare som ska undervisa också. Och avskeda de andra.

De lärare som nu undervisar har inte slitit tillräckligt ont för att jag ska tycka de är värda högre lön. Resultatet visar ju också att de inte är värda mycket.

Min mor var lärare på 60-talet. Då tjänade en adjunkt tre gånger så mycket som en industriarbetare och dubbelt så mycket som en polis.

Detta innebar att det var hård konkurrens om läraryrket.

Såvitt jag förstår finns det nu dubbelt så många anställda i skolan per elev än 1970. Helst skulle jag se att man fördubblade lönerna och halverade personalen och lockade talanger till skolan.
Tack för din kommentar, Jag håller med dig till stora delar. Det har har visats i flera rapporter att högre ingångslön (lockar rätt studenter), bra stöd med mentor som utvärderar den första årens arbete och kontinuerligt utbytande av goda pedagogiska grepp mellan lärare är ett stort steg på vägen. Just nu är det lite för många stängda dörrar, lite för djupa hjulspår hos lärarkåren och lite för låg status på yrket. Men jag som är mitt i det ser hopp och undantag. Det gäller att ständigt förbättra...
Ett av de stora problemen med skolpolitiken är att man inte gör en blocköverskridande överenskommelse och ordentligt plan baserad på vetenskapliga studier och utlåtanden från experter på området. Istället låter man den ena obegåvade skolministern efter den andra härja fritt med det ena korkade ingreppet efter det andra. Resultatet ser vi tydligt gång på gång - en söndersliten skola och ett fördärvat utbildningssystem där man leker privat laboratorium med människors framtid som insats.
Hej Vincent du har nog rätt samtidigt som jag ser att Björklund på sätt och vis också har en poäng. Det finns lärare som inte har uppdaterat betygsättningen och målen efter 1994. Då fick vi en ny läroplan. Man lever kvar i det system som man utbildades in i. Jag tror att det skulle vara nyttigt att ha lite mer omflyttning av lärare så att fler gjorde annat några år för att sedan komma tillbaka. Då uppdaterar man sig oftast till det senaste riktlinjerna.

Populära inlägg i den här bloggen

Naturen den gröna

Frågor på laboration DNA ur Kiwi

Välkomna till en dag med chefer från SSAB Luleå