Läsinstruktion i NK b för skidåkare vecka 46

Först vill jag tycka lite synd om er. Det ska komma snö i Bruksvallarna, förfärligt, både onsdag, fredag och lördag denna vecka, snö som är så kallt, usch, usch usch.

Vi här hemma ska ha det varmt och mysigt i klassrummen och nästa vecka ska vi gå igenom sinnesorganen.

Det är sidorna 113 och 120-131 i boken.

Ni ska få med er tre uppgifter.

1. Jag vill att ni så utförligt ni kan beskriver ett stavtag med skidor på fötterna. Skiljer sig första stavtaget på en träningsrunda något från det sista med avseende på sinnena?

Försök att få med alla, syn, känsel, hörsel, smak och doft.

2. Sedan vill jag att ni någon gång under veckan lyssnar på vetenskapsnyheterna på P1 eller går in och lyssnar på nätet. Välj en nyhet och beskriv kort vad det handlar om och varför du tyckte att det var intressant.

3. Sedan vill jag att ni svarar på frågorna 46+47, 56 (fast den hör inte riktigt hit) och 57-80 (oj det var många) på sidan 207.

Frågorna gör ni för er egen skull men beskrivningen av stavtaget och radionyheten vill jag ha skickat till pontusbramer@gmail.com innan vecka 46 är slut.

Lycka till pb

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Naturen den gröna

Frågor på laboration DNA ur Kiwi

Välkomna till en dag med chefer från SSAB Luleå